De Willehalm Ridderorde van het Woord (i.o.), waarover op 28 mei j.l. een
petitie aan koning Willem-Alexander werd
ingediend om als grootmeester van de Militaire Willemsorde een
complementaire, civiele orde van het Woord in te stellen, treedt dit najaar met een aantal
evenementen en voornemens naar buiten die alleszins in het licht van de missie
van deze nieuwe orde staan: het bevorderen en beschermen van datgene wat Rudolf
Steiner in 1924 te Arnhem als zijnde de inspiratiebron in de geestelijke wereld
van de antroposofie, of te wel de wetenschap van de Graal, heeft genoemd,
namelijk Het Nieuwe Christendom.
Zo zal de aan Belle van Zuylen opgedragen reeks voorlezingen uit het boek “Jezus van Nazareth en het mysterie van de Heilige Graal – Antroposofische beschouwingen over het Oude Testament” van Valentin Tomberg, die dit voorjaar in de Slotkapel te Oud-Zuilen in het kader van Het Nieuwe Christendom gehouden werden door de vertaler Robert Jan Kelder, op zondagsmiddags van 28 september tot en met 21 december herhaald worden, en wel als een inleiding op de antroposofie in het antroposofische centrum op de Riouwstraat 1 in de Hofstad, Den Haag. Aldaar zal daarmee op zondagmiddag, 28 september een begin worden gemaakt met een inleiding onder de titel “God, Nederland en Oranje” op dit baanbrekend christologisch werk alsmede op de schrijver Valentin Tomberg (1900-1973, zie afb.), die tussen 1938 en 1944 in ons land woonde en werkte (in 1938 trad hij in dienst als secretaris bij het Estlandse ereconsulaat in Amsterdam en hield voorlezingen voor de Antroposofische Vereniging in het hele land, zo ook twee cycli in Rotterdam, waarvan de eerste onlangs onder de titel “Innerlijke ontwikkeling en de christelijke Rozenkruiser-weg” onlangs in boekvorm bij Achamoth Verlag is verschenen, en de tweede “De vier Christusoffers en het verschijnen van Christus in het etherische” in voorbereiding is).
Tevens zal uitgelegd worden waarom deze reeks voorlezingen dit keer opgedragen is aan het Oranjehuis, met name aan koningin Wilhelmina, die na haar aftreden in 1948 zich een “vorstelijke taak” in dienst van een ondogmatisch, nieuw christendom had gesteld (zie haar “heilsboodschap met autobiografische elementen”: “Eenzaam maar niet alleen”, ook voorhanden als PDF-bestand). Hiermee begaf ze zich rechtstreeks in de voetsporen van de stichter van het oorspronkelijke Oranjehuis in Zuid-Frankrijk: de 9de eeuwse Frankische Willem van Oranje, de Willehalm van het gelijknamige heldendicht van Wolfram von Eschenbach over deze beschermheilige van het Keltische christendom (zie afb.) en schutspatroon van de ridders, naar wie ook de in 1815 door koning Willem I ingestelde Militaire Willemsorde is genoemd.
(Update 6 oktober 2014:
In plaats van de therapeutische verluchtingen van de kunstschilder Jan
de Kok voor de titelpagina en de 12 maandmeditaties van het boek “De
Deugden – Jaargetijden van de ziel” van Herbert Witzenmann, die onder bovengenoemde titel in de Slotkapel
te Oud-Zuilen tijdens de reeks voorlezingen in het voorjaar tentoongesteld
werden, zullen voor de voorlezingen in de Hofstad fotokopieën ervan te zien en
lezen zijn. De echte doeken zullen tezamen met de meditatieve teksten in een door
de Antroposofische Vereniging in Duitsland georganiseerde overzichtstentoonstelling
van werken van Jan de Kok van 21 september tot 19 november in het Rudolf Steiner Haus in Stuttgart, te bezoeken zijn.
Vóór de kerst zal dan het oorspronkelijk aan Duitse antroposofen met de
nodige voorkennis gerichte boek van Valentin Tomberg over Jezus van Nazareth
als samenvatting en vervulling van het Oude Testament zelf worden gepresenteerd
met een gedegen inleiding en een verklarende woordenlijst van antroposofische begrippen,
zodat het in principe nu ook voor een breder publiek toegankelijk wordt en zodanig
aangeboden en opgevat kan worden als een christologische bijdrage aan de
broodnodige herkerstening van de Lage Landen – uiteraard niet op de hardhandige
manier van te vuur en te zwaard, zoals Karel de Grote die hanteerde bij de
kerstening van de vrijheidslievende Friezen en Saksen door o.m. de heilige
Liudger, waartegen diens en Karels leraar Alcuinus, de geestelijke leider van
het Karolingische rijk, zich hevig maar tevergeefs had verzet. (Update: ook dit project heeft met vertraging en tegenwerking te kampen...)
Tijdens de kersttijd zal dan tevens als aanvulling op “Jezus van
Nazareth en het mysterie van de Heilige Graal” het reeds lang vertaalde en aangekondigde boek “De Jezusmysteriën – Rudolf Steiners Evangeliënchronologie en de
Christusprofetie van Zarathoestra” van Werner Greub, een excerpt over het mysterie van de twee
Jezuskinderen uit het derde deel van zijn omvattende Graaltrilogie “Willem van Oranje, Parzival en de Graal -
Wolfram von Eschenbach als historicus”, aan het daglicht worden gebracht. Het voornemen daarbij is ten eerste om deze
twee boeken te presenteren in een gewijde omgeving, waar een
geesteswetenschappelijke onderbouwde aansporing van Werner Greub is
verwezenlijkt, namelijk het inrichten van een Herders- èn een Koningskribbe teneinde recht te doen aan de
gedifferentieerde geboorteverhalen van het Lucas- en Mattheüsevangelie, die
waarachtig berichten van de werkelijke geboortes op verschillende tijdstippen (de
een vóór en de ander na de dood van Herodes) van een liefdes- èn een
wijsheidskind uit twee verschillende, maar beide Maria en Josef genoemde
ouderparen uit verschillende woonplaatsen (Nazareth en Bethlehem). Deze even verbluffende
als Bijbelgetrouwe oplossing van dit eeuwenoud raadsel, en vervolgens de
eenwording c.q. samensmelting van de wezensdelen van de twee Jezuskinderen bij het
bezoek van het 12-jarige Lukaskind aan de tempel van Jerusalem tot de ene Jezus
van Nazareth, die als Graalskelk tijdens de Jordaandoop Christus als Zoon van
God in zich kon opnemen en na 3⅓ jaar in Palestina als Christus Jezus
gekruisigd werd, hetgeen dan pas Zijn eigenlijke geboorte als geest van de
aarde inluidde [1]
– al deze heilige mysteriegebeurtenissen zijn voor het eerst als onderdeel van
het Nieuwe Christendom door Rudolf Steiner vanaf 1912 o.m. in zijn voordrachten
onder de titel “Het Vijfde Evangelie” geopenbaard. Iets wat overigens de meeste
theologen hem tot op de dag vandaag niet in dank afgenomen hebben. Integendeel,
hij zag aangezien de grote consternatie die dit in dogmatische kerkkringen
veroorzaakte, tot aan gevaar voor eigen leven, zich genoodzaakt om zijn
oplossing van het mysterie van de twee Jezuskinderen, zoals Werner Greub
aangeeft, in verhullende formuleringen te kleden.
Ten tweede is er het voornemen om rond die Kersttijd in samenwerking
met een planetarium (bv. Artis in Amsterdam) een voorstelling te presenteren
van de Ster van Bethlehem als zijnde de hemelse constellatie waaronder de
geboorte van het Jezuskind uit het Mattheüsevangelie zich voltrokken heeft,
d.w.z. een drievoudige conjunctie van de planeten Saturnus en Jupiter in het
sterrenbeeld Vissen van het jaar 7 v.Chr., een constellatie die volgens het
hoofdstuk “Wolframs astronomie” uit het voorheen genoemde eerste deel van
de Graaltrilogie van Werner Greub zich 854 jaar later op Pinksteren 12/13 mei
848 herhaald heeft als de “Ster van Munsalvaesche” boven de hemel van de
Arlesheim Hermitage, alwaar zich in dit oeroud Keltisch heiligoord ten zuiden
van Bazel het aantreden van het Graalkoningschap van Parzival op het
Graalpaleis Munsalvaesche voltrok, een gebeurtenis waarover vlak daarna de
kluizenaar Trevrizent tegenover Parzival verbaasd uitroept: “Zelden is een
groter wonder geschied, dat Zijn oneindige Drievuldigheid uw wens heeft
ingewilligd.” (P. 798: 1-5). (Werner
Greub duidt deze gebeurtenis in zijn “Willem van Oranje, Parzival en de Graal”
op blz. 244 als volgt: “Daarmee wijst Trevrizent op de eigentijdse impuls in de
geschiedenis die sinds het tijdstip van de drievoudige conjunctie in het
sterrenbeeld Vissen mogelijk is geworden. Tot dan toe hielp al het streven naar
de Graal niet; men moest door de hemel tot de Graal geroepen zijn. Met Parzival
is dit anders geworden. Parzival had door zelfstandig denken en bewust streven
naar de Graal zelf de voorwaarden geschapen waardoor hem de Graal ten deel
viel. Dit is een absoluut novum, het eigenlijke grote wonder in de graalgeschiedenis.”).
Niet minder wonderbaarlijk en op het eerste gezicht ongelooflijk is dat Wolframs bron en zegsman Meester Kyot de Provençaal, de spiritus rector van het gehele Graalgebeuren, volgens het onderzoek van Werner Greub, niemand anders is dan onze Willehalm zelf, de stichter van het oorspronkelijke Oranjehuis! (Op www.willehalm.nl is het hele eerste deel van het graalonderzoek van Werner Greub te lezen hoe hij tot dit opmerkelijk resultaat is gekomen.)
Niet minder wonderbaarlijk en op het eerste gezicht ongelooflijk is dat Wolframs bron en zegsman Meester Kyot de Provençaal, de spiritus rector van het gehele Graalgebeuren, volgens het onderzoek van Werner Greub, niemand anders is dan onze Willehalm zelf, de stichter van het oorspronkelijke Oranjehuis! (Op www.willehalm.nl is het hele eerste deel van het graalonderzoek van Werner Greub te lezen hoe hij tot dit opmerkelijk resultaat is gekomen.)
Wanneer nu met Zijn Opstanding Christus de geest van de aarde is
geworden, dan vormt de hele aarde Zijn lichaam. Dit heeft als onderdeel van Het
Nieuwe Christendom natuurlijk ook verregaande implicaties voor de huishouding
van onze planeet door de mensheid: de wereldeconomie. En wat betreft de wijze
waarop dat op een rechtvaardige, dus mens- en aardelievende manier dient te
geschieden, hebben wij ook aan Rudolf Steiner een wezenlijke bijdrage te
danken, en wel in de vorm van zijn voor economiestudenten in 1922 te Dornach,
Zwitserland gehouden cursus over de Wereldeconomie [2]
als de nieuwe vorm van de door hem in 1919 met zijn boek “Kernpunten van het
sociale vraagstuk” in de openbaarheid geïnaugureerde impuls voor de driegeleding
van het sociale organisme, d.w.z. vrijheid
in het geestesleven, gelijkheid in
het rechtsleven en broederschap in
het economische leven. Want, zo legt Rudolf Steiner (zie afb.) immers aan het begin van
deze cursus Wereldeconomie uit: “De hele aarde vormt, als economisch organisme
gedacht, het sociale organisme.” (Eerder had Rudolf Steiner intern tevergeefs
geprobeerd met memoranden aan gezanten van de keizerlijke regeringen van
Duitsland en Oostenrijk de idee van de sociale driegeleding als vreedzame
oplossing aan te bieden voor het kruitvat en splijtzwam, met name in de Balkan
en Oost-Europa, dat de nationaliteitenvraagstuk heette, en dat tot op de dag
van vandaag als een nog steeds niet opgeloste oorzaak van de Eerste
Wereldoorlog een ernstige bedreiging voor de wereldvrede vormt; zie meer
hierover in mijn beschouwing “Rudolf Steiners reddingsimpuls voor Europa".)
Welnu, Ter viering van de huidige, ware tijdgeest Michaël als het
aangezicht van Christus de bestrijder van “de onrechtmatige vorst van deze
wereld” die vooralsnog bijna de hele mensheid en de wereldeconomie in zijn
ijzeren greep houdt, zal nu op 29 september in de Beurs
van Berlage “Een Nieuwe Economische Orde – Rudolf
Steiners sociale organica”,
de derde en laatste van de op de cursus Wereldeconomie gebaseerde
sociaalwetenschappelijk studies van de wijlen filosoof/antroposoof èn
industrieel Herbert Witzenmann gepresenteerd worden (deze twee eerdere
publicaties zijn “De rechtvaardige prijs – Wereldeconomie als
sociale organica” en “Geldordening als bewustzijnskwestie - Een nieuwe financieel stelsel vereist een
nieuw beschavingsprincipe”).
Afhankelijk van de weerklank die deze boekpresentatie teweeg brengt, kan er dan een regelmatig plaatsvindende werkgroep gestart worden om de ideële voorwaarden te scheppen, die nodig zijn om de huidige van de ene crisis naar de andere voortkwakkelende wereldeconomie, die gebaseerd is op egoïsme, hebzucht en een ontoereikend fysicalisch-mechanisch mens- en wereldbeeld, om te vormen tot een zodanige gebaseerd op broederschap en een holistische d.w.z. antroposofische visie op de mensheid en de aarde als een sociaal organisme. Dit is wat de sociale organica van Rudolf Steiner als een nieuw, universeel beschavingsprincipe, ja een “moderne Godsdienst” (Herbert Witzenmann) behelst en beoogt. Wordt dit (weer) afgewezen, dan kan de huidige crisissituatie, die lijkt op de omineuze situatie van precies 100 jaar geleden, toen de enorme tegenstelling tussen de industriële ontwikkeling in Engeland en Duitsland door een gebrek aan wakkerheid en wilskracht van de politieke elite om de praktische ideeën, die er wel degelijk waren, om te zetten in concrete daden, uitmondde in de Eerste Wereldoorlog, voor een herhaling van deze mensheidscatastrofe zorgen.[3]
De socialist Berlage schreef ook 100 jaar geleden tijdens zijn werk aan deze beurs: “Ik besef me dat dit het meest kapitalistische gebouw van Amsterdam is, maar zodra de economie instort wordt deze beurs een volkspaleis. Een plek waar ontmoetingen, kennis delen en samenwerken centraal staan.” De website waar daaraan herinnerd wordt en sprake is [update: cq. was] van “Het Nieuwe Volkspaleis”, meldt: “Het heeft 100 jaar geduurd, maar dankzij deze brief liggen de visies van de Beurs van Berlage en Seats2meet.com volledig op een lijn.” Of deze visies werkelijk voldoende zijn om een instorting van de wereldeconomie te voorkomen, ondanks de goede intenties, is de grote vraag. Wat ik er tot nu toe van heb gezien, betwijfel ik dat. Maar goed, wat er nog niet is kan komen, de wonderen zijn de wereld nog niet uit…
Afhankelijk van de weerklank die deze boekpresentatie teweeg brengt, kan er dan een regelmatig plaatsvindende werkgroep gestart worden om de ideële voorwaarden te scheppen, die nodig zijn om de huidige van de ene crisis naar de andere voortkwakkelende wereldeconomie, die gebaseerd is op egoïsme, hebzucht en een ontoereikend fysicalisch-mechanisch mens- en wereldbeeld, om te vormen tot een zodanige gebaseerd op broederschap en een holistische d.w.z. antroposofische visie op de mensheid en de aarde als een sociaal organisme. Dit is wat de sociale organica van Rudolf Steiner als een nieuw, universeel beschavingsprincipe, ja een “moderne Godsdienst” (Herbert Witzenmann) behelst en beoogt. Wordt dit (weer) afgewezen, dan kan de huidige crisissituatie, die lijkt op de omineuze situatie van precies 100 jaar geleden, toen de enorme tegenstelling tussen de industriële ontwikkeling in Engeland en Duitsland door een gebrek aan wakkerheid en wilskracht van de politieke elite om de praktische ideeën, die er wel degelijk waren, om te zetten in concrete daden, uitmondde in de Eerste Wereldoorlog, voor een herhaling van deze mensheidscatastrofe zorgen.[3]
De socialist Berlage schreef ook 100 jaar geleden tijdens zijn werk aan deze beurs: “Ik besef me dat dit het meest kapitalistische gebouw van Amsterdam is, maar zodra de economie instort wordt deze beurs een volkspaleis. Een plek waar ontmoetingen, kennis delen en samenwerken centraal staan.” De website waar daaraan herinnerd wordt en sprake is [update: cq. was] van “Het Nieuwe Volkspaleis”, meldt: “Het heeft 100 jaar geduurd, maar dankzij deze brief liggen de visies van de Beurs van Berlage en Seats2meet.com volledig op een lijn.” Of deze visies werkelijk voldoende zijn om een instorting van de wereldeconomie te voorkomen, ondanks de goede intenties, is de grote vraag. Wat ik er tot nu toe van heb gezien, betwijfel ik dat. Maar goed, wat er nog niet is kan komen, de wonderen zijn de wereld nog niet uit…
Najaarsprogramma
2014 van de Willehalm Ridderorde van het Woord (i.o.)
28 sept. 15.00 -18.00 uur: “God, Nederland en
Oranje” – Inleiding op de antroposofie of te wel de wetenschap van de Graal
in de vorm van een reeks van 12 voorlezingen uit het boek “Jezus van Nazareth
en het mysterie van de Heilige Graal – Antroposofische beschouwingen over het
Oude Testament” van Valentin Tomberg met de begeleidende tekst- en
schilderijententoonstelling “De Deugden – Op naar een nieuwe hoffelijkheid” door
de vertaler Robert Jan Kelder. Tevens een rechtvaardiging van het besluit om
deze reeks voorlezingen in het kader van Het Nieuwe Christendom op te dragen
aan het Oranjehuis, met name aan Koningin Wilhelmina en de stichter van het
oorspronkelijk Oranjehuis: Willehalm, de Frankische Willem van Oranje. Locatie
is het antroposofisch studiecentrum op de Riouwstraat 1, 2585 Den Haag. Toegang
is gratis, vrijwillige bijdrage gewenst. Dit centrum is niet de organisator van
deze reeks voorlezingen.
29 sept. 18.30 – 21.00 uur: Boekpresentatie van “Een Nieuwe Economische Orde – Rudolf Steiners sociale organica” van
Herbert Witzenmann door de vertaler Robert Jan Kelder. Locatie is de Raadszaal
van de Beurs van Berlage (Oudebrugsteeg 9, 1012 JN Amsterdam). Toegang is 30 Euro p.p., inclusief de publicatie en een
drankje . Graag aanmelden i.v.m. met de catering en opstelling http://Een-Nieuwe-Economische-Orde.blogspot.nl/
5 okt. 15.00 – 18.00 uur: I. Over het wezen van het Oude Testament. Begin van de zondagsmiddagvoorlezingen van de 12 hoofdstukken uit “Jezus van Nazareth en het mysterie van de Heilige Graal – Antroposofische beschouwingen over het Oude Testament” van Valentin Tomberg bedoeld als een inleiding op de antroposofie door de vertaler Robert Jan Kelder op de Riouwstraat 1, Den Haag. Zie ook de inleiding op deze reeks voorlezingen op 28 sept.
12 okt.: II. De
Jahwe-wezenheid. Haar betekenis in het wereldgebeuren en in de geschiedenis van
de mensheid
19 okt.; III. Abraham,
Isaac en Jacob
26
okt.: IV De geestesoverwinning van Jacob
2
nov.: V. Het kwaad in het wereldkarma aan de hand
van de Bijbel
9 nov.: VI. Geestelijke leiding in de Oudtestamentische
geschiedenis
16
nov.: VII. Het karma van het Israëlische volk
23
nov.: VIII. Mozes
30
nov.: IX.
David en Salomo
7
dec.: X. De Babylonische gevangenschap
en de wijsheid van Zarathoestra
14
dec.: XI.
De Heilige Geest en de werkzaamheid van Sophia in de Oudtestamentische
geschiedenis
21
dec.: XII.
Jezus van Nazareth
Tel: 020-6944572;
06-23559564
Noot: Voorlopig zijn hier deze 12 hoofdstukken nog te lezen. Vóór de kersttijd zal het bovengenoemd
boek van Valentin Tomberg en het dit werk aanvullend boek “De Jezusmysteriën – Rudolf Steiners Evangeliënchronologie en de
Christusprofetie van Zarathoestra” van Werner Greub op een nog bekend te
maken datum en locatie gepresenteerd worden i.s.m. een mogelijke inrichting van
een Herders- èn een Koningskribbe, en een voorstelling van de Ster van Bethlehem als een herhaling van de Ster van Munsalvaesche (Greub) in een planetarium.. Medewerking is welkom.
(Wijzigingen
voorbehouden)
[1] “Mijn Zoon zijt gij, Ik
heb u heden verwekt” dient volgens Rudolf Steiner de juiste vertaling van de
betreffende passage in het Lucas-Evangelie (3:22) te luiden, een vertaling die
ook de priester Ogilvie van de Christengemeenschap in zijn vertaling van het
Nieuwe Testament heeft gebruikt met een beroep op drie van de oudste
kerkvaders, Justinus, Clemens en Origenes.
[2] Rudolf Steiner “Wereldeconomie”, Uitg. Hesperia Rotterdam 1986; lang
uitverkocht maar een herdruk blijkt op
komst.
[3] Dat er tevens duistere krachten in dienst van de
“onrechtmatige vorst van deze wereld” bewust bezig waren om deze eerste oorlog
van allen tegen allen te ontketenen, zoals Rudolf Steiner en na hem andere,
onafhankelijke onderzoekers en criminologen, zoals Anthony Sutton (“Flushing Out Skull
& Bones”), Heinz Pfeiffer (“Die Brüder des Schattens”)
en Slobodan R. Mitric “(9/11:
The Accusation – Bringing the Guilty to Justice”) hebben vastgesteld, kan
hier niet verder vervolgd worden, anders dan te constateren dat deze
onderzoeksresultaten onderdrukt worden door een onvrije, gemuilkorfde pers en
genegeerd door een corrupt justitieel apparaat en dat ze dus tot nu toe
nauwelijks tot de openbaarheid zijn doorgedrongen - en waar dit (per ongeluk)
wel gebeurt, ze vaak worden afgedaan met de dooddoener
"complottheorie".
Dit programma ging na de eerste bijeenkomst niet door vanwege gebrek aan belangstelling, vooral vanwege het blijkbaar nog steeds algemeen heersende drogbeeld dat Valentin Tomberg een tegenstander van de antroposofie zou zijn....
BeantwoordenVerwijderen