donderdag 29 mei 2014

'Het Nieuwe Christendom' - Voorlezing VIII over Mozes


"Terwijl in de huidige tijd de gedachten door het zenuwstelsel in het bloed worden overgedragen, werden zij toentertijd alleen in het zenuwstelsel (dus als louter waarnemingen van de denkzin) “ingegraven”. Het zenuwstelsel is echter dat deel van het menselijke organisme dat het meest mineraliserend werkt. Het leverde de 'stenen tafel', waarop God met eigen hand zijn geboden kon inschrijven. En deze geboden lichtten als gedachten (niet als de innerlijke stem van het geweten, want zo iets was er nog niet) in hun waarheidsgehalte. Want de “stenen tafel” dient men zich niet voor te stellen als bestaande uit dof steen maar uit kristal. De astraallichamen van de IsraĆ«litische gemeenschap, wier fysieke uitdrukking het zenuwstelsel is, werden namelijk voorheen door het “hemelse Manna”, de neerdalende Manna-kracht, gelouterd. Om deze reden moet het door de kracht van Manna doorlicht zenuwstelsel  niet voorgesteld worden als een stenen tafel in de zin van ondoorzichtig steen maar als een kristallijne tafel die de geboden Gods lieten doorlichten. De geboden behoefden niet “gefundeerd” te worden - men erkende hun goddelijke oorsprong door hun lichtkracht. Ook al was het innerlijk moreel gewaarworden toentertijd niet voorhanden, was er in plaats daarvan wel een sterk gevoel voor de autoriteit van de goddelijke gedachten."

"Wanneer aan het begin van de geschiedenis van de verhouding tussen mens en natuur de 'tuin' staat, staat aan het einde van die geschiedenis de 'stad'. Het 'Hemelse Jeruzalem' is de stad van de toekomst, net zoals de Hof van Eden de tuin van het verleden was. Dit is het compositiegeheim van de gehele Bijbel, [d.w.z het Oude, Nieuwe Testament en de Openbaringen van Johannes]. Daarom mag de Bijbel als een goddelijk schrift gekenmerkt worden, want goddelijke bedoelingen kunnen erin gevonden worden. En zoals enerzijds de volledige ontwikkelingsweg van de mensheid een geheel is, zo tekent de deze weg schilderende Bijbel ook een geheel op. Het is de opgave van de antroposofische beweging om de Bijbel als een geheel weer terug aan de huidige mensheid te geven."

Zo luiden twee alinea's uit het eerste deel over de wijsheid van Mozes van de 8ste voorlezing van de reeks wekelijkse voorlezingen van de 12 hoofdstukken uit het boek "Antroposofische beschouwingen over het Oude Testament" van Valentin Tomberg, die op zondagmiddag 1 juni as. van 15.00 tot 18.00 uur door Robert Jan Kelder in de slotkapel in Oud-Zuilen zal worden gehouden.

De in laatstgenoemde passage genoemde opgave van de antroposofische beweging sluit naadloos aan bij de uitspraak van Rudolf Steiner te Arnhem in 1924 dat de inspiratiebron voor de door hem binnen de Antroposofische Vereniging en haar Vrije Hogeschool te berde gebrachte geesteswetenschappelijk  inhouden als zijnde de tijdgeest Michael en de zijnen "het Nieuwe Christendom" kan worden genoemd. Deze zijn zo omvattend en diepgaand van aard dat ze de inspirerende kracht bezitten om als grondslag te dienen voor een herkerstening van Nederland en de wereld, iets waartoe overigens de paus in Rome en hoogwaardigheidsbekleders van de Anglicaanse kerk in Engeland eind verleden jaar opgeroepen hebben zonder echter de middelen aan te geven waarmee een dergelijke re-evangelisatie werkelijk kan worden uitgevoerd.

Belangstellenden voor de zeven vorige voorlezingen in deze reeks kunnen die via hier vinden. Voorafgaand aan de voorlezing kan van 13.00 tot 15.00 uur de tekst- en schilderijententoonstelling "De Deugden - Op naar een nieuwe hoffelijkheid" in de slotkapel bezocht worden. Deze aan Belle van Zuylen opgedragen reeks voorlezingen eindigt op 29 juni met de 12de onder de titel "Jezus van Nazareth". In het najaar of volgende voorjaar zullen vervolgens de 15 voorlezingen uit Valentin Tombergs "Antroposofische beschouwingen over het Nieuwe Testament en de Openbaringen van Johannes" plaatsvinden.

Dit evenement is een cultureel-spiritueel initiatief van de Willehalm Ridderorde van het Woord (i.o), waarvoor op 28 mei jl.-  na een korte herdenking aan de voet van het ruiterstandbeeld van Willem van Oranje voor het paleis van Noordeinde van de 1200ste sterfdag van de stichter van het Oranjehuis, de Frankische Willem van Oranje, schutspatroon van de ridders en beschermheilige van het Keltische christendom - een petitie (deel 1) door de petitionaris Robert Jan Kelder namens 13 ondertekenaars aan koning Willem-Alexander, grootmeester van de naar deze 9de eeuwse Willem van Oranje of Willehalm genoemde Militaire Willems-Orde, werd ingediend met een verzoek om als aanvulling daarop een civiele ridderorde van het Woord in te stellen. (Uitgebreid verslag en video-opnames volgen binnenkort)

Info: Robert Jan Kelder, 020-6944572.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten