Onder de titel “Het Nieuwe Christendom” worden op
initiatief van de Willehalm Ridderorde
van het Woord (i.o.) sinds 6 april in dit slotkapel zondagsmiddags van 15.00
tot 18.00 uur de 12 hoofdstukken uit het in vertaling zijnde boek
“Antroposofische beschouwingen over het Oude Testament” van Valentin Tomberg (1900-1973)
ten gehore gebracht door Robert Jan Kelder van de Stichting Uitgeverij
Willehalm Instituut als een bijdrage aan de herkerstening van Nederland en
Vlaanderen. Op 9 juni zal de 9ste voorlezing onder de titel “David
en Salomo” in deze reeks plaatsvinden, die met de 12de op 29 juni
onder de titel “Jezus van Nazareth” afgerond zal worden, waarna het boek zelf
gepresenteerd zal worden. Vervolgens zullen de 15 hoofdstukken uit Valentin
Tombergs “Antroposofische beschouwingen over het Nieuwe Testament en de
Openbaringen van Johannes” ten gehore worden gebracht en eveneens als boek
worden uitgebracht. – De titel van deze voorlezingen is ontleend aan een
uitspraak van Rudolf Steiner (1863-1925) in 1924 te Arnhem dat de
inspiratiebron van de door hem onder de mensheid op aarde gebrachte
antroposofie, of te wel de wetenschap van de Graal, de tijdgeest Michael en de
zijnen in de geestelijke wereld is, en dat de inhoud daarvan “Het Nieuwe
Christendom” kan worden genoemd. De door Valentin Tomberg tussen 1933 en 1938 geschreven bovengenoemde
Beschouwingen als resultaten van eigen geesteswetenschappelijk onderzoek zijn
een wezenlijke aanvulling daarop en kunnen als zodanig de christologische
grondslag vormen voor een mogelijke broodnodige herkerstening van de mensheid
op aarde, waartoe recentelijk ook door hoogwaardigheidsbekleders van de
Anglicaanse Kerk in Engeland en de Paus in Rome is opgeroepen.
Zijn vroege voorganger paus Clemens VI
was het, naar verluidt, die in de 14de eeuw op deze historische plek
een bedehuis met altaar liet bouwen als eerbetoon aan de in Oud-Zuilen geboren
heilige Liudger, die de door Willibrord begonnen kerstening van de Lage Landen
in opdracht van Karel de Grote heeft voltooid. Liudger studeerde in zijn jeugd
bij Alcuinus in York en bleef zijn hele leven bevriend met deze geestelijke
leider van het Karolingische rijk, die het overigens geheel oneens was met de wrede
wijze waarop zijn andere leerling Karel de Grote de kerstening van de vrijheidslievende
Saksen en Friezen afdwong. Het kan dus zeer goed mogelijk zijn (verder onderzoek
moet het uitwijzen) dat de hier afgebeelde Saint Guillaume, of te wel Sint
Willehalm, de 9de eeuwse stichter van het oorspronkelijke Oranjehuis
in Zuid-Frankrijk en beschermheilige van het Keltisch christendom, die in zijn
jeugd ook bij Alcuinus heeft gestudeerd en zelfs zijn beste leerling zou zijn
geweest, Liudger heeft gekend. In zijn handen houdt de door paus Alexander II
in 1066 tot beschermheilige van de ridders verklaarde Saint Guillaume een rol
vast waarop staat: “Comme ils seront joyeux Seugneur ceux que tu choisiras pour
te choisir.” (Hoe gelukkig zullen diegenen zijn, Heer, die U gekozen heeft om U
te dienen).
Sint
Willehalm
Over zijn roemrijke daden heeft de
Duitse middeleeuwse ridder/poet Wolfram von Eschenbach, naast zijn “Parzival”,
een epos onder de titel “Willehalm” geschreven. Daaruit blijkt volgens het door
het Willehalm Instituut in 2013 uitgeven onderzoeksverslag “Willem van Oranje,Parzival en de Graal – Wolfram von Eschenbach als historicus” als deel I van
een graaltrilogie van Werner Greub (1907-1997), dat deze hier te lande nog
vrijwel onbekende Frankische Willem van Oranje als opperbevelhebber van het
Karolingische leger in de Spaans Mark niet alleen de invallende Moren ervan
weerhouden heeft om het christelijke Europa onder de voeten te lopen. Als
Meester Kyot de Provençal zou hij bovendien een hoofdrol hebben gespeeld in het
tot stand komen van het graalkoningschap van Parzival als ridder van het woord
op Pinksterzaterdag van 12 mei, 848 in de graalburcht Munsalvaesche, door Werner Greub gelokaliseerd in de huidige
Arlesheim Hermitage bij Bazel, een eeuwenoud Keltisch heiligoord, alsmede in de
mondelinge overlevering daarvan door 11 generaties heen, totdat Wolfram het aan
het einde van de 13de eeuw met zijn “Parzival” in de openbaarheid
bracht. Volgens dit graalonderzoek van Werner Greub zou dus Sint Willehalm meer
dan een generatie later in het door hem gestichte klooster Gellone in Saint-Guilhelm-le-Désert
in Zuid-Frankrijk gestorven zijn dan wat de officiële, op uiteraard niet altijd
betrouwbare kerkelijke bronnen gebaseerde geschiedschrijving aangeeft, namelijk
op 28 mei 812 of 814.
Herdenking
op 28 mei Sint Willehalmsdag
Hoe dan ook, onder aanname van deze officiële
biografische gegevens vond 1200 c.q.1202 jaar later, dus op 28 mei jl. aan de
voet van het ruiterstandbeeld van Willem van Oranje voor het paleis Noordeinde
in Den Haag in kleine kring een ruim voorheen aangekondigd evenement plaats ter
herdenking aan leven en dood van de stichter van het oorspronkelijke
Oranjehuis. Daarna werden er door de petitionaris Robert Jan Kelder, directeur
van de in 2005 te Amsterdam opgerichte Willehalm stichting namens de
ondertekenaars twee petities aan koning Willem-Alexander t.h.v. de marechaussee
van het paleis Noordeinde afgegeven.
Eerste
petitie aan koning Willem-Alexander
De eerste petitie met een aantal
bijlagen en hier aangeduide boeken behelst een verzoek aan Zijne Koninklijke
Hoogheid, grootmeester van de naar de beschermheilige van de ridders genoemde
Militaire Willemsorde, om als aanvulling daarop een Civiele Willehalm Ridderorde van het Woord (m/v) in te stellen,
iets waartoe volgens onze Grondwet enkel en alleen de koning is bevoegd. Het
doel van deze nieuwe c.q. de bestaande Willemsorde aanvullende ridderorde zou
dan kunnen zijn: de bevordering en bescherming van Het Nieuwe Christendom.
Het
Nieuwe Christendom
Als wezenlijke aanzet daartoe behoren
de reeks voordrachten van Rudolf Steiner over de Evangeliën, waaronder die
onder de titel “Het Vijfde Evangelie”. Hier loste hij voor het eerst het
eeuwenoude raadsel van de twee blijkbaar tegenstrijdige geboorteverhalen van
Jezus in het Lucas- en Mattheüs-Evangelie op door te stellen dat er inderdaad
twee verschillende Jezuskinderen van twee verschillende ouders in Bethlehem geboren
werden, die tijdens het bezoek van de ouders van de 12-jarige Lukasknaap aan de
tempel in Jeruzalem zich op mystieke wijze vereenzelvigden tot de ene Jezus van
Nazareth, waarin dan op 3 april 33 bij de doop door Johannes in de Jordaan de kosmische
wezenheid Christus zich incarneerde (“Dit is mijn geliefde zoon; Heden heb Ik
hem verwekt” luidt het, c.q. moet het luiden bij Lucas). Over dit mysterie van
de twee Jezuskinderen, met name over hun leeftijdsverschil, zal voor de kerst een excerpt uit de Graaltrilogie
van Werner Greub onder de titel “De Jezusmysteriën – Rudolf SteinersEvangeliënchronologie en de Christusprofetie van Zarathoestra” verschijnen met
een gefundeerd voorstel om een Herders- èn een Koningskribbe in te richten en
een voorstelling in een planetarium over de Ster van Munsalvaesche als
herhaling van de Ster van Bethlehem..
Omvorming
van de wereldeconomie
Tot “Het Nieuwe Christendom” behoort ook
de graalimpuls van de huidige tijd, die volgens Rudolf Steiner bestaat in de
omvorming van de huidige, op egoïsme en hebzucht gebaseerde wereldeconomie in
een wereldeconomie gebaseerd op liefde voor mens, aarde en kosmos, en wel door
middel van het door hem ontwikkelde nieuwe beschavingsprincipe, de sociale
organica. Hieronder wordt de hele aarde gezien als het sociale organisme met
zijn drie in evenwicht te brengen productiefactoren natuur, arbeid en kapitaal.
Voor het belijden van deze moderne Godsdienst aan de aarde als zijnde het
lichaam van Jezus Christus (zie wat Hij volgens het Johannesevangelie zei over
het brood en wijn tijdens het Laatste Avondmaal) heeft Rudolf Steiner in 1922
zijn cursus Wereldeconomie gegeven,
in het gevolg waarvan zijn persoonlijke leerling Herbert Witzenmann (1905-1988)
een drietal sociaal-organische studies heeft geschreven, te weten “De
rechtvaardige prijs – Wereldeconomie als sociale organica”, “Geldordening als
bewustzijnskwestie - Een nieuw financieel stelsel vereist een nieuw
beschavingsprincipe” en als laatste: “Een nieuwe economische orde – RudolfSteiners sociale organica”, met daarin een betoog “Impulsen voor de oprichting
van een sociaal-organisch modelbedrijf”, die op Sint Michaëlsdag, 29 september
as. zal worden uitgegeven.
De
Deugden – Op naar een nieuwe hoffelijkheid
Het indienen van een petitie aan de
koning om een Willehalm Ridderorde van het Woord in te stellen werd voor het
eerst publiekelijk aangekondigd verleden voorjaar tijdens de internationale
tekst- en schilderijententoonstelling in het Amsterdamse stadhuis “De Deugden –
Op naar een nieuwe hoffelijkheid” van de verluchtingen van de kunstschilder Jan
de Kok voor de 12 maandmeditaties van Herbert Witzenmann uit diens
levenskunstwerk voor de adel van de geest “De Deugden – Jaargetijden van de
ziel”. In het kader van deze tentoonstelling werden de aan de koning opgedragen
Engelse vertalingen van “De Deugden” onder de titel “The Virtues- Seasons of
the Soul” en van “Willem van Oranje, Parzival en de Graal” onder de titel “How
The Grail Sites Were Found – Wolfram von Eschenbach as a Historian” gepresenteerd
en naar Zijn Koninklijke Hoogheid opgestuurd. Ook het streven naar de
verwezenlijking van de 12 Deugden behoort tot Het Nieuw Christendom - het is
immers een poging om de omgangsvormen van De Deugden, die ook bekend zijn als
Krachten, Dynamis of Geesten van de Beweging in het middenkoor van de hemelse
hiërarchieën die teruggaan op Dionysius de Areopagiet in Athene als leerling
van Paulus, onder de mensen op aarde te brengen, waarbij zowel de ridderlijke
deugden van moed, rechtvaardigheid en trouw alsmede de geloftes van de monniken
gehoorzaamheid, kuisheid en armoede op een nieuwe wijze, d.w.z. niet zozeer
lichamelijk als zielsmatig met de nodige inspanning van het begrip aan de orde kunnen
komen. Daarbij zou een krachtig tegengewicht gevormd kunnen worden tegen het fenomeen
van de “nieuwe hufterigheid” dat niet alleen in ons land de gemoederen
toenemend teistert.
Belle
van Zuylen: “Ik wilde Christen zijn.”
Deze tentoonstelling is voorafgaand
aan de zondagmiddagsvoorlezingen van 13.00 tot 15.00 uur nu ook hier in deze door
Adam van Lockhorst in de 17de eeuw als slotkapel gebouwde kerk te
bezoeken, waar ooit Belle van Zuylen in de 18de eeuw gedoopt en getrouwd
is. Maar, zoals ze bekent in een brief, die op een leestafeltje naast deze voormalige
Hervormde Kerk staat: “Ik wilde Christen zijn, maar God heeft mijn vraag om
religie te begrijpen nooit beantwoord […] Ik kwam altijd ziek van verveling en
vol treurige twijfels de kerk uit.” Zij gaf als kritische geest “avant la
lettre” uiting aan een verlangen dat representatief genoemd mag worden voor
velen die na haar kwamen en in toenemende mate de bevrediging van hun religieuze
behoeften buiten de kerk om zochten in New Age, of Oosterse mystiek, Yoga etc.
Juist voor deze zoekende geesten heeft Rudolf Steiner zijn antroposofie als
zijnde een weergave van het in de geestelijke wereld aan het begin van de 19de
eeuw voorbereide Nieuwe Christendom op aarde gegeven als een mogelijke, ja zelfs
nodige stap van een geloofs- naar een kennisgemeenschap met de potentie om een
herkerstening van de mensheid op aarde op vreedzame wijze in te leiden. In zijn
spoor mag men, men oordele zelf, ook de antroposofische beschouwingen van
Valentin Tomberg rekenen. Zij kunnen als vooralsnog een antwoord op de vraag van
Belle van Zuylen en allen na haar zijn om “religie, met name het christendom”
te kunnen begrijpen.
Het
geheim van paleis Noordeinde
De tweede petitie onder de titel Het geheim van paleis Noordeinde betreft
een dringend verzoek aan de koning, en wel om een gewetensonderzoek in te
stellen naar het waarheidsgehalte van het boek “De Gouden Tip – De verstrengeling van onder- en bovenwereld en de moord op Gerrit Jan Heijn” van
de in erbarmelijke levensomstandigheden verkerende, doodzieke schrijver Dr.
Slobodan Radojev Mitric, beter bekend c.q. miskend als Karate Bob, en – mocht
het inderdaad waar blijken te zijn dat niet alleen hij maar ook zijn moeder
prinses Beatrix hun leven te danken hebben aan de gouden tip van deze Servische
prins – dat dan publiekelijk bekend te maken, opdat op die manier, d.w.z.
buiten de hier niet geldende ministeriële verantwoordelijke om, de illegale en
onmenselijke deportatie van deze voormalige contra-inlichtingen agent door het
ministerie van Justitie naar zijn vermoedelijk dood in het voormalige
Joegoslavië voorkomen wordt en hem nog een enigszins normaal leven gegund in de
korte tijd die hij waarschijnlijk nog te leven heeft om zijn levenswerk als
schrijver in dienst van waarheidsvinding en rechtvaardigheid te voltooien,
waarlijk als ridder van het Woord.
Programma zondagmiddag voorlezingen over het Oude
Testament
6
april: I. Over
het wezen van het Oude Testament, voorafgegaan door een inleiding over Het
Nieuwe Christendom van de spreker Robert Jan Kelder
13
april: II. De
Jahwe-wezenheid. Haar betekenis in het wereldgebeuren en in de geschiedenis van
de mensheid
20
april: III.
Abraham, Isaac en Jacob
27
april: IV De
geestesoverwinning van Jacob
11
mei: V. Het
kwaad in het wereldkarma aan de hand van de Bijbel
18
mei: VI.
Geestelijke leiding in de Oudtestamentische geschiedenis
25
mei: VII. Het
karma van het Israëlische volk
1
juni: VIII. Mozes
8
juni: IX.
David en Salomo
15
juni: X. De
Babylonische gevangenschap en de wijsheid van Zarathoestra
22
juni: XI. De
Heilige Geest en de werkzaamheid van Sophia in de Oudtestamentische
geschiedenis
29
juni: XII.
Jezus van Nazareth
Tijd: 15.00
-18.00 uur met theepauze, mogelijk in het nabije restaurant Belle (op eigen kotsen). Deur open om 13.00 uur ter bezoek van de tentoonstelling “De Deugden – Op naar een
nieuwe hoffelijkheid”
Toegang: Vrijwillige
onkostenbijdrage van een richtbedrag €10
Blog: (Op deze blog worden de voorlezingen apart aangekondigd
en bevindt zich een link naar de reeds voorgelezen hoofdstukken.)
Info: Robert
Jan Kelder, info@willehalm.nl
Tel: 020-6944572;
06-23559564
(Wijzigingen voorbehouden)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten