Het eerste onderdeel van dit 11de hoofdstuk behandelt de
geschiedenis van de profeet Hesekiel (zie afb.) Daarover schrijft
Valentin Tomberg o.m. het volgende: "De Godmens is het ontwikkelingsideaal van alle
wezens van de wereld, zowel van de geestelijke alsook van de aardse wereld.
Want de geestelijke wezens streven ernaar om zich in zekere zin te
vermenselijken - in de zin van het geweld, het karma te overwinnen. De mensheid
echter heeft tot taak zich te vergoddelijken, d.w.z. de liefde van de Goden in
haar wil op te nemen. - Deze centrale waarheid van het wereldgebeuren kende Hesekiel toen hij in het middelpunt van zijn
kosmisch gezicht van de werkzaamheid van de hiërarchieën van de Heilige Geest
de ten troon zittende Zoon als 'een die de mens gelijksoortig is' schouwde. Hij
schouwde uiteraard het oerbeeld van de Godmens profetisch,
d.w.z. als kosmische toekomstintentie, want Christus was nog niet mens geworden
- maar hij schouwde het in het middelpunt van het grandioze tableau van de
werkzaamheid van de Heilige Geest die naar de verwerkelijking van deze intentie
georiënteerd was."
Voorafgaand aan deze aan Belle van Zuylen opgedragen reeks
voorlezingen onder de titel "Het Nieuwe Christendom", een initiatief
van de Willehalm Ridderorde van het Woord (i.o.) kan in de Slotkapel van 13.00
tot 15.00 uur de tekst- en schilderijententoonstelling "De Deugden - Op
naar een nieuwe hoffelijkheid" worden bezocht. Op de voordeur van deze
voormalig Gereformeerde Kerk hangt een tekstposter onder de titel "Het Nieuwe Christendom - Ter herkerstening van de Lage Landen" met een afbeelding en
spreuk van de 9de eeuwse stichter van het oorspronkelijke Oranjehuis, de
Frankische sint Willehalm (Saint Guillaume d'Orange), de beschermheilige van
het ten ondergegaan maar opnieuw in de antroposofie herrezen Keltische Christendom.
Waar en wanneer uiteraard deze reeks met de 15 voorlezingen uit
het te vertalen boek "Antroposofische beschouwingen over het Nieuwe
Testament en de Openbaringen van Johannes" van dezelfde auteur voortgezet
zal worden, zal tijdens de laatste voorlezing "Jezus van Nazareth" op
29 juni aangekondigd worden.
Spiritueel-cultureel, c.q. antroposofisch georiënteerde
instellingen of personen die mogelijk erin geïnteresseerd en in staat zijn om
deze nieuwe reeks een passend onderdak te bieden, worden vriendelijke verzocht
contact op te nemen met de Willehalm Stichting.
Noot: In een commentaar te vinden op dit blog "Het Nieuwe Christendom versus de Anti-Christ" wordt aan de hand van het 9de hoofdstuk "David en Salomo", met name over laatstgenoemde, geprobeerd een van de vele hindernissen in kaart te brengen die een poging zoals deze in de weg zitten om een christologische grondslag voor een herkerstening van de Lage Landen te ontwikkelen c.q. daarvoor überhaupt gehoor te vinden: de belastende erfenis van de 19de eeuwse misantroop en filosoof met de hamer Friedrich Nietzsche, "auteur" van de Anti-Christ.
Noot: In een commentaar te vinden op dit blog "Het Nieuwe Christendom versus de Anti-Christ" wordt aan de hand van het 9de hoofdstuk "David en Salomo", met name over laatstgenoemde, geprobeerd een van de vele hindernissen in kaart te brengen die een poging zoals deze in de weg zitten om een christologische grondslag voor een herkerstening van de Lage Landen te ontwikkelen c.q. daarvoor überhaupt gehoor te vinden: de belastende erfenis van de 19de eeuwse misantroop en filosoof met de hamer Friedrich Nietzsche, "auteur" van de Anti-Christ.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten