Op 17 februari vond voor een select gezelschap in de grote zaal van het Ita Wegmanhuis te Amsterdam de
derde voorlezing “De Zaligsprekingen van de Bergrede” plaats (zie beeld) in het kader van “Gods
Rijk op Aarde realiseren – de antroposofische beweging als het Nieuwe
Christendom” uit het werk “Antroposofische Beschouwingen over het Nieuw Testament”
van Valentin Tomberg (zie beeld).
Zoals vorige week ook aangekondigd op FB en AntroVista, werd aan het begin
van de lezing een motie door de spreker en vertaler Robert Jan Kelder ingeleid die (in het Duits) onder de titel “Ter
bevrijding van de gemengde koning aan het Goetheanum en herstelling van de Antroposofische
Vereniging” op 16 februari ingediend aan de week voor Pasen plaatsvindende
Algemene Ledenvergadering van de Algemene Antroposofische Vereniging in het
Goetheanum te Dornach. Dat deze motie naadloos past in het kader van deze lezingenreeks kan opgemaakt worden uit het
begin van de onderbouwing ervan die als volgt luidt:
“De Kerstbijeenkomst van 1923 in Dornach ter heroprichting
van de Antroposofische Vereniging was een poging van Rudolf Steiner (zie beeld)
om Gods Rijk op aarde te realiseren dat tijdens het Mysterie van Golgotha door
Jezus Christus gesticht werd als
het Rijk van de 10de hiërarchie van Vrijheid en Liefde en dat door ons voortgezet kan en dient
te worden. De aan de menselijke ziel gerichte Grondsteenmeditatie van Rudolf
Steiner is de hernieuwde verkondiging van dit Rijk, zijn beeldhouwwerk de mensheidsrepresentant representeert de
toegangspoort tot dit Rijk en de statuten van de Kerstbijeenkomst zijn de
basisprincipes voor de verwezenlijking van de Antroposofische Vereniging als de
vorm die de hemelse antroposofische beweging, d.w.z. het Nieuwe Christendom, nodig heeft voor haar
verzorging op aarde.”
De met bronnen onderbouwde motie zet dan nader uiteen hoe in de loop der tijd
deze door het Nieuwe Christendom benodigde vorm ernstig beschadigd en veronachtzaamd
werd en dus overeenkomstig de tijdgeest hersteld
zou moeten worden met het oog op het eeuwfeest 100 Jaar Kerstbijeenkomst in 2023. Degene die de Duitse taal machtig is kan de hele tekst
van de motie, dus Opmerking vooraf, Tekst van de motie, Onderbouwing en Conclusie hier nalezen en desgewenst als lid van de Antroposofische Vereniging ondertekenen door dit kenbaar te maken aan de indiener.
Op zondag 24 februari, een dag voor de geboortedag van
Rudolf Steiner (voor sommigen de 27ste, de geboortedag van Valentin Tomberg) zal nu de vierde
voorlezing met inleiding en commentaar worden gehouden en wel onder de titel “De drie eerste zaligsprekingen van de
Bergrede als formules van de treden van het initiatiebewustzijn”.
Dit hoofdstuk bestaat uit drie delen en is telkens een enorm verdiepend en aangrijpend commentaar op uitspraken van Rudolf Steiner over de Bergrede, waardoor het besef kan doordringen waarom Rudolf Steiner juist ook Valentin Tomberg - zoals uiteengezet bij de vorige aankondiging met een verwijzing naar het artikel "De Vierde Persoonlijkheid" - in het oprichtingsbestuur van de Antroposofische Vereniging wilde beroepen en wat een tragedie het is dat dit niet heeft mogen gebeuren!
Dit hoofdstuk bestaat uit drie delen en is telkens een enorm verdiepend en aangrijpend commentaar op uitspraken van Rudolf Steiner over de Bergrede, waardoor het besef kan doordringen waarom Rudolf Steiner juist ook Valentin Tomberg - zoals uiteengezet bij de vorige aankondiging met een verwijzing naar het artikel "De Vierde Persoonlijkheid" - in het oprichtingsbestuur van de Antroposofische Vereniging wilde beroepen en wat een tragedie het is dat dit niet heeft mogen gebeuren!
De drie delen van dit vierde hoofdstuk zijn:
1. “Het wezen van het intuïtieve bewustzijn in
verband met de eerste zaligspreking van de Bergrede”. Dit deel eindigt als
volgt: “Het ‘Hemelrijk’ intuïtief te kennen, betekent dat het in ‘s mensens Ik
is neergedaald en het evenzo doordringt als het Ik het doordringt. Dit is in de
eerste zaligspreking uitgesproken en dit spreekt Rudolf Steiner ook uit doordat
hij de ziele-geestelijke inhoud van de eerste zaligspreking in de volgende
bewoordingen tot uitdrukking brengt: "Zalig zijn ... de bedelaars om
geest, want als de weg voor hen door Christus is geopend stroomt er in hun
Ik binnen, datgene wat we het Hemelrijk kunnen noemen"
("Evangelie van Mattheüs", 9de voordracht, Bern 1910, GA
123)”;
2. “De tweede
zaligspreking van de Bergrede als formule van de geïnspireerde kennis”. Dit "tweede deel eindigt als volgt: “Zo is het
Pinkstergebeuren zowel een verwerkelijking alsook een belangrijke basis voor
het begrip van de tweede zaligspreking van de Bergrede: ‘Zalig zijn de
treurenden, want zij zullen vertroost worden.’ Ze is tegelijk de formule van de christelijke inspiratiekennis en kan,
indien men haar als zodanig opvat, met de volgende woorden van Rudolf Steiner
inhoudelijk worden weergegeven: ‘Gezegend zijn zij die treuren, want wanneer
ze, zich inlevend in Christus, zich met de nieuwe waarheid vervullen, ervaren
ze in zichzelf de troost voor al het leed. ‘Het Evangelie van Mattheüs’,
9de voordracht, Bern 1910, GA 123)”
3. “De derde zaligspreking van de Bergrede als
de formule van imaginatieve kennis”. Dit laatste deel eindigt als volgt: “Zo
bevat de derde zaligspreking de belofte van het positieve karma van de aan het
astraallichaam werkende menselijke Ik-wezenheid, en tegelijk ook de moreel-geestelijke
formule van de imaginatieve kennis die op de weg van de christelijke esoterie
bereikt kan worden. Al hetgeen over deze zaligspreking is gezegd, zal nogmaals
in de woorden van Rudolf Steiner samengevat worden: ‘Zalig zijn zij die
zachtmoedig zijn door henzelf, door de kracht van het Ik; want zij
zullen degenen zijn die het Aarderijk beërven!" (‘Evangelie van Mattheüs’,
9de voordracht, Bern 1910, GA 123)”.
Moge deze uitvoerige aankondiging voldoende interesse en motivatie bij de lezer wekken om deze vierde lezing, die apart bezocht kan worden, eens bij te wonen. Het adres van het Ita Wegmanhuis is Weteringschans 74, 1017 XR in Amsterdam vlak bij de halte Weteringschans van de Noord-Zuid metro. Het feest begint om 14:30 uur en eindigt met mogelijkheden tot een nagesprek om 18:00 uur.
Er zal weer een deeltentoonstelling van "De Deugden - Krachten van het Nieuwe Christendom”" te zien zijn en een achtergrond gevormd door een beursbanner van de Mensheidsrepresentant, het drieluik “De tuin van de hemelse vreugden” van Jeroen Bosch, een grafiek van Willy Conrad, die in één oogopslag alle geheimen van ons kosmisch systeem prijsgeeft, en een prent van “De man met de helm” van Rembrandt waar Christiaan Rozenkruis zou zijn afgebeeld. Toegang is gratis, een vrije bijdrage is gewenst van een richtbedrag van 10 Euro.
Info: Willehalm Stichting, Kerkstraat 386a, 1017 JB
Amsterdam. Tel. 06-23559564
Er zal weer een deeltentoonstelling van "De Deugden - Krachten van het Nieuwe Christendom”" te zien zijn en een achtergrond gevormd door een beursbanner van de Mensheidsrepresentant, het drieluik “De tuin van de hemelse vreugden” van Jeroen Bosch, een grafiek van Willy Conrad, die in één oogopslag alle geheimen van ons kosmisch systeem prijsgeeft, en een prent van “De man met de helm” van Rembrandt waar Christiaan Rozenkruis zou zijn afgebeeld. Toegang is gratis, een vrije bijdrage is gewenst van een richtbedrag van 10 Euro.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten